www.antbro.se

Jääzzå!

Meny Stäng

Väldigt varmt och ingen AC…

… har vi fått stå ut med nu i två nätter. I förrgår kväll när vi skulle gå och lägga oss märkte vi att kompressorn på utsidan inte var igång trots att vår display lyste ON… Underbart, eftersom att kvällen bjudit på mycket varm och kvav luft. Vi träffade en familj den kvällen, som vi träffat tidigare under veckan på stranden, och de hade en termometer med sig i vagnen. Klockan 20.30 så stod den på 31,8 grader… Puh!

Så förrgår natt var väldigt varm och svettig, tror att samtliga lakan var dyblöta när vi vaknade. Som tur sov grabbarna helt okej ändå, så det var mest vi vuxna som hade svårt att sova. Jocke påstår att det var den värsta natten i hans liv..;-))

Under natten kom det ett riktigt oväder med åska, blixtar och regn, det första sen vi kom hit. Så när vi vaknade på morgonen var det väldigt mulet och man tänkte givetvis att detta skulle bli en dag med dåligt väder.

Efter frukosten gick Jocke ner till receptionen och bad dem ta dit någon som kan fixa AC:n eftersom den inte fungerade när vi kom heller. Eftersom vi inte har hyrt vår lägenhet av själva hotellet, utan av en person som hyr ut lägenheter åt privatpersoner skulle vi kontakta honom, fick han till svar. Men efter en stund ringer hon i receptionen till honom och han ber henne givetvis ringa efter en reparatör!

Vi var lite slitna efter den förlorade sömnen så vi tog en lugn förmiddag i lägenheten och lagade lunch hemma. Kocken (läs Maria) bjöd på pasta Carbonara för sjuttonde gången..;-)) Jag och Hampus passade även på att sova middag i 2 timmar. Efter lunch tog vi ett bad i poolen och bestämde oss sedan för att ta en taxi till Patong för att se något annat och äta middag på Mc Donalds enligt önskemål från Casper. Sagt och gjort, vi tar en taxi för 400 bath (85 SEK) och han släpper av oss vid strandpromenaden. Gick först ner till stranden och där var det folk trots mulet väder. Vatten såg inte alls inbjudande ut, utan är mycket nöjd med att vi bor på Kamala Beach. Går sedan till McDonalds för att äta middag och vi har en mycket nöjd Casper med oss. Efteråt går vi till Banglan Road och vidare till ett större köpcentrum. Banglan Road var ganska tomt på människor om Jocke jämförde med när han var där för 5 år sedan. Visst erbjöds både det ena och det andra av de inkastare som står på gatan, men de ser inte ens åt barnfamiljer. Värre var det med alla de som sålde allt krimskrams! Vi hittade inte så mycket att shoppa i Patong, utan det var en kul utflykt. Vi avslutade med en glass på Swensen’s innan vi tog en taxi hemåt igen.

När vi kom hem hoppades vi att reparatören skulle ha varit hos oss och lagat AC:n. Men när vi satte på den, fungerade den i en kvart innan den la av igen. Så det blev en till natt med värme och bara en fläkt i taket. Imorse när Jocke läste sina mail från vår kontaktperson visade det sig att han hade svarat på vårt mail och att reparatören hade varit här i går kväll när vi var i Patong och ”lagat” den… Visst eller hur! Men när vi kommer hem från stranden idag så fungerar den klockrent… tills grabbarna la sig för en stund sedan. Så fortsättning följer på följetongen ”operation AC”…

Annars har vi inte gjort så mycket denna veckan. Lagade mat hemma en kväll som variation. Vi har varit på stranden varje dag, eftersom vädret har varit riktigt bra frånsett igår.

Idag såg det ut att bli samma väder som igår, men strax efter 11 sprack det upp på himlen och vi gick till stranden. Vi passade även på att lämna in lite smutstvätt, 50 bath per kilo (12 SEK).

Det blåste en hel del idag, vilket var riktigt skönt och det blev höga vågor i vattnet. Man behövde bara ha vattnet till höfterna så spolade vågorna över nästan hela dig. När vi ska betala för vår lunch idag, undrar jag vart Jocke hade lagts sin plånbok eftersom det är där  våra pengar håller till. ”Va, packade du inte ner den i väskan?”… vilket resulterar i att Jocke får gå tillbaka till lägenheten för att hämta den och sedan betala för lunch medan jag och killarna hängde på stranden där vi hade en riktigt skön eftermiddag.

I onsdags träffade vi en familj från Öland på stranden som hade två killar som var 8 och 10 år samt en liten tjej på 1 1/2 år. Casper började leka med killarna, det var roligt att se eftersom han har varit ensam sedan Tyra och Isabelle åkte. Sedan visade det sig att de hade massa barnmat med sig hemifrån som de inte vill släpa med hem igen. Så vi följde med dem till deras hotell (Sunwing Resort) och köpte några burkar av dem till Hampus för att variera hans kost. Just nu äter han stekt ris med kyckling till lunch och antingen Carbonara eller kyckling med majs och potatismos till middag. Vi stannade kvar en stund för att se deras barnshow med Lollo & Bernie. Ett sådant hotell är ju fantastiskt när man har barn, kanske får ta ett sådant hotell på vår nästa resa…

Lägger med lite bilder från vår vardag, nu börjar det närma sig vår hemresa och vi hoppas att alla ni där hemma har fixat så att våren är kommen när vi kommer hem!!!