En uppdatering från oss i värmen…

Anledningen till att det har dröjt med våra inlägg är att vår nuvarande internetuppkoppling är ganska dålig och att vi bara har en uppkoppling som vi måste dela. Vi har försökt Skypa med våra familjer och då har det fungerat okej, vi hör varandra men bilden blir suddig…
Sedan jag skrev sist har det hänt en hel del och vi har flyttat på oss. I tisdags lämnade vi Pattaya och tog flyget till Phuket.
Men dagen innan (måndag) gjorde vi en utflykt till Koh Larn, en ö som ligger ca 40 min utanför Pattaya, som blev allt annat än vad vi hade planerat. Jag hade googlat kring detta och hittat en del information kring båttider, stränder etc så att vi hade lite koll på läget. Vi hade beställt skjuts av vår resort så 9.00 åkte vi iväg. Väl på piren så visste att vi skulle ta en båt som gick 10.00 för att komma till piren på Koh Larn där de hade en stor brygga vilket är smidigast när man har barnvagn med sig. Jag ställer mig i kö för att lösa biljetter och när jag kommer fram så pekar jag på 10.00 och på piren, på kartan som ligger framför henne som säljer biljetterna. Hon nickar glatt (som alla thailändare) och jag får klistermärken som bevisar vart vi ska och att vi betalt. Efter det går det fort, grabbarna får åka med song thaew (pickup där du sitter på flaket) medan jag promenerar ut med Hampus i vagnen ut till piren där färjan väntar. Vi forslas ut på en båt som precis ska gå och då är klockan 9.30. Båten som vi ville åka med skulle ju först gå 10.00. Redan här börjar det gå fel…
För vi kommer ju inte alls till den piren som vi trodde, utan hamnar direkt på en strand. Eftersom färjorna är så pass stora finns det ingen chans för dem att lägga till vid stranden. Så det kommer en longtailbåt som ska ta in alla passagerare in till stranden. Denna dag blåste det lite oxå vilket gjorde att det blev gungigt och svårt för longtailbåten att ligga still jämte färjan så att folk kunde hoppa över. Som ni alla vet ska alltid alla av först när man är på en båt eller ett flygplan t.ex. Så vi, med två små barn i flytväst, vagn och två väskor hade ju inte chans att hänga med i någon av de första båtarna. När tredje båten kommer är det en hel del människor kvar, men vi fattar ganska snabbt att alla ska med den båten ändå..;-)) så vi får helt enkelt ta hjälp av våra medpassagerare och lyfta över Casper och Hampus till longtailbåten och sedan hoppa över själva med väskor och barnvagn.
Väl på stranden med lite lätt skakiga ben kan vi njuta av en riktigt fin strand med kristallklart vatten och ganska svalkande faktiskt. Vi äter en god lunch och njuter av solens strålar en stund till, tills det blir dags att tänka på hemresan. Då ditresan blev sådär tänkte vi att hemresan kan ju inte blir  värre. Men så blev det… Färjan hem skulle gå 15.00 och när klockan börjar närma sig det ser vi allt fler människor gå ut på stranden. Vi drar oss åt samma håll och lämnar våra returbiljetter till tjejen som ska agera typ reseledare. Och efter en stund kommer en longtailbåt för att köra ut oss till färjan. Och samma visa på hemresan, folk blir som galna och bara häver och knuffar sig ombord för att komma med. Kvar står vi (barnfamiljen) och bara tittar. Det slutar med att jag får hjälp ombord med Hampus och Casper samt våra väskor. Kvar står pappa och Jocke på stranden. Som tur fanns det hjälpsamma ryssar som hjälpte mig ombord på båten sen med killarna och väskorna. När vi kommer ombord är det även en snäll ryss som erbjuder mig sin plats så att jag kan sitta ner med killarna.
Efter en lite gungig båtresa är vi tillbaka i Pattaya City vid 16.30. Nu ska vi bara ha tag på Jocke och pappa som verkar ha kommit på en annan båt… Efter en stunds väntan på kajen kommer det en ny båt och som tur är, sitter båda på båten. Lyckligtvis är vår chaufför på plats så att vi kan åka hem direkt. Denna dag blev ett minne för livet för oss alla fem… Kvällen tillbringade vi på rummet med att packa ner alla saker och vi undrar fortfarande hur vi lyckades få med oss allt hemifrån.
I tisdags förmiddag tog vi ett flyg fr Utapao (i närheten av) Pattaya till Phuket. Det var endast 30 min från vår resort så det var himla skönt att slippa åka upp till Bangkok igen och flyga därifrån. Det gick på det stora hela jämt ut om man räknar in transfer, flyg, tidsåtgång m.m. 13.00 lyfte planet och 14.30 landade vi på Phukets flygplats. Vi hade en taxi (minibuss) som väntade på oss. Väskorna kom väldigt fort så vi kom iväg snabbt mot vårt hotell. Hampus lyckades somna precis innan vi landade och sov ändå tills vi kom fram till The Club Residence på Kamala Beach. Stället såg bra ut på bilderna när vi bokade och vi kunde lätt se att dessa bilder är mycket bra tagna.
Väl inne i rummet är det som att gå in i en bastu, vilken chock vi fick… På med AC, som vi nu upptäckte att det bara fanns en av och den sitter i sovrummet… Efter ett tag känner vi att det inte blir något kallare utan det är bara varm luft som cirkulerar… Puh, tänkte nog vi alla! Såhär kan vi ju inte hade det i 4 1/2 veckor. Så vi gick ner till receptionen och påpekade detta. ”Det ska vi fixa imorgon, tekniker kollar på det då”, får vi till svar. Vi skickar även ett mail till han vi hyrt av och klagar lite. Det var dåligt städat när vi kom med matrester i micron, saknades handdukar till oss alla, små myror i köket och inget varmvatten i köket m.m. och ändå har vi betalt 3000 kr mer i hyra än på andra stället…
Så första natten sover J och min pappa i dubbelsängen, H i sin barnsäng, jag och Casper på en tunn madrass på golvet i sovrummet. AC kommer igång av sig själv till slut, men tyvärr räcker den inte ändå ut i köket där jag och Casper sover numera.  Vi kan väl säga att det skiljer sig rejält mellan våra två boenden så att vi blev väl lite chockade när vi kom hit. Här får man städa själva, slänga sopor och köpa toapapper. Precis som hemma..;-))
Men nu har det nästan gått en vecka och man har vant sig vid detta stället. Städningen går att beställa i receptionen, 400 bath (85kr) kostar det per gång. Tvätta kläder kostar 50 bath (12kr) per kilo… Vilken skillnad mot hemma…!
Något som oxå är en rejäl skillnad mot Pattaya är temperaturen. I Phuket är det mycket varmare, idag hade vi 35 grader i skuggan. Vissa dagar fläktar det som tur är, annars orkar man knappt vara i solen!
Annars tillbringar vi dagarna med sol och bad på Kamala Beach. Köper färska ananaser till mellanmål, vilket Hampus älskar! En och annan iskall Chang och ananasshake slinker oxå ner. Lunch äter vi på stranden för att slippa gå ut till hotellet och laga lunch, då vi har en promenad på ca 10 minuter. Ibland lagar vi middag hemma, men för det mesta äter vi ute. Har man semester så har man..;-))
Vi kommer nog inte att göra några större utflykter här utan bara dagsutflykter till andra stränder på Phuket. Pappa åker hem på söndag så innan dess ska vi till Karon Beach för att bada och shoppa kläder.
Ikväll har vi varit ute och ätit middag med en kompis till mig, Elisabeth, som idag kom hit med sina två tjejer och sin man. De bor i lägenhet i vårt hus och kommer att stanna i 3 nätter. Tjejerna är 8 och 6 år gamla och man såg direkt att Casper blev väldigt glad av att umgås med svenska barn. Han har inte umgåtts med så många barn under vår resa eftersom det inte har funnit så mycket barn där vi har varit. Ibland blir han även blyg om främmande barn kommer fram och vill prata på stranden.
Ska försöka lägga med någon eller några bilder. Annars får ni som läser detta ha det så bra där hemma, ska försöka uppdatera oftare!