Efter att ha tillbringat tre dagar på ön Koh Samet kom vi torsdags kväll hem igen till vår lägenhet på Sunrise Beach. Det var verkligen stor skillnad mellan våra boenden och framför allt närheten till stranden. Vi hade förbokat två dubbelrum på en av de lugnare stränderna på Koh Samet, Vongduern, och resorten ”Vongdeuan Resort”. När vi bokade rummen på nätet fick vi informationen att båtresan ut till ön ingick i rumspriset då resorten hade en egen båt att transportera sina gäster i. Vi hade bokat en taxi här på vår hotell som skulle köra oss till piren där båten avgick. Eftersom vi inte tidigare varit här, vet man ju inte hur lång tid det tar att köra. Frågade därför i receptionen när vi behövde åka eftersom vår båt gick 10.00. Åhh, det tar max en timme lite beroende på trafiken… så kl 9.00 tyckte det. Det kändes lite snålt om tid eftersom det kan ju alltid hända något på vägen. Så vi bestämde 08.40 och det skulle vi absolut hinna med.

När vi kommer ner väntar chauffören på oss, så långt så bra… När Jocke ska sätta fast Hampus i bilbarnstolen, går säkerhetsbältet inte att justera så att han sitter bra… Chauffören hämtar en ny stol och den fungerar. Iväg kommer vi men något försenade… fast vi hinner ändå tänker jag. På väg in i staden Rayong, som ligger i närheten av båtpiren blir vi stoppade av polisen som vill se chaufförens körkort, bilens registreringsbevis och även titta på oss passagerare… nu börjar jag känna att det är ont om tid… och mycket riktigt, 10.10 släpper chauffören av oss vid piren och båten har gått…:-(( och nästa båt går 13.30. Då är jag inte vid mitt bästa humör, utan säger till övriga i mitt sällskap att vänta och tar en ”släppa-ut-luften” promenad för att lugna ner mig och kolla runt vid piren för att se om det finns något vi kan göra under tiden vi väntar, t.ex. en strand att bada på. Hittar tyvärr ingenting av detta, men ser att vår resort har ett kontor på piren där vi ska anmäla oss. Går därför tillbaka till de andra (lite lugnare och mindre irriterad) och vi tar med oss all packning till kontoret. Väl där stämmer det att båten har gått och nästa går först 13.30. Vi kan dock ta speedboat ut som kostar 1800 bath (ca 350 kr) för alla oss fem. Det tar vi, så slipper vi att sitta och vänta på piren. Efter 10 min väntan kommer det en speedboat som vi alla hoppar i med packning och killarna i sina flytvästar. Vi har med flytvästar till killarna då vi hade hört att flytvästar bara finns till vuxna på båtarna. 20 minunter senare (11.00) och en väldigt hoppig båtfärd är vi på Koh Samet. Vilken underbar ö och strand vi har hamnat på, ni kan själva se på bilderna. Incheckning var inte förrän 12.30 så vi tar först en lite promenad runt i vår resort för att se hur det ser ut och sedan en tidigare lunch då det hade varit en tidig frukost för oss denna dag. Resortens restaurang låg precis på stranden och var jättemysig. Efter en god lunch får vi våra rum och kan installera oss. Sedan tillbringar vi resten av dagen på stranden med att sola och bada i det kristall klara vattnet. Våra tre dagar på Koh Samet kan sammanfattas som väldigt lugna, sol och bad på dagarna och efter en dusch på kvällen blev det middag på någon restaurang på stranden där man satt i sanden.

Efter tre dagar var det dags att åka hem igen, på torsdagen. Även båten tillbaka ingick i priset om man vill åka väldigt (08.30) eller efter lunch (12.30). Vi vill dock njuta av stranden lite mer så vi valde att ta den sista båten (15.30) som gick till piren. Då fick vi dock betala 210 bath (ca 45 kr) för alla oss och det tyckte vi att det var värt. Båtfärden tillbaka var mycket lugnare än ditresan och efter 45 min är vi tillbaka på piren där vår chaufför skulle vänta på oss. Efter ett samtal till vår resort då vi inte hittade vår chaufför, hittar vi honom och kan hoppa in i en buss där AC gick för fullt. Vi lämnade Banh Pier 16.45 och är tillbaka ”hemma” igen strax efter 18.00. Så vi lärde oss att vi nästa utflykt be om extra tid så att man hellre får vänta än att missa något…

Igår hade vi en lugn dag, gick till den närmaste stranden på förmiddagen. För att slippa gå upp på stora vägen fick Hampus åka med i bärselen som han snart har växt ut, både längd och viktmässigt. Vädret är soligt till en början, men allt eftersom börjar det mulna på. Efter att Hampus sovit middag i en solstol (se bild) går vi tillbaka till hotellet för att göra lunch. Denna dag bjöds det på Pasta Carbonara som blivit en stående favorit här. Vid lunch börjar det åska och bli helt mulet. Det är alldeles mörkt på himlen lite längre bort och vi kan både se blixten och höra åskan. Men vi har riktigt tur och slipper ösregnet. Jag och pappa tar istället bussen för att handla på Tesco Lotus, den stora mataffären inne i Pattaya, som påminner mycket om ICA Maxi fast ännu större.

Om tre dagar kommer vi att flyga till Phuket för att tillbringa resterande tid (4,5 veckor) där. Vi har därför köpt på oss mat, framför allt barnmat till Hampus och även lite andra torrvaror, som är bra att ha hemma. På kvällen hade vi bokat bord på restaurangen mittemot oss, Rimpa Lapin (www.rimpa-lapin.com) där vi fick njuta av den fantastisk utsikten över stranden Bahn Am-Phur. Nedanför oss satt det ett ryskt sällskap som hade bröllopsmiddag, så restaurangen hade gjort jättefint och pyntat med blommor och ballonger. Efter att vi ätit middag, ser vi att hela bröllopsällskapet beger sig ner till den lilla strand som ligger nedanför restaurangen. De tänder upp varsin rislampa som de sedan släpper upp i luften. Jättefint och Casper tycker det var väldigt spännande och vackert, som han sa 🙂

Idag är vädret lite molnigt och det har åskat på morgonen. Nu (11.20) börjar det klarna upp och vi kommer förmodligen tillbringa dagen vid poolen. På måndag kommer vi att göra en dagsutflykt till ön Koh Larn (www.kohlarn.com) för att se oss omkring lite.

På tisdag lämnar vi NaJomtien och Pattaya för att åka till Phuket och Kamal Beach där fler äventyr väntar. Jag hoppas att kunna skriva något på måndag efter vår utflykt, men man vet aldrig om tid finnes…

Många kramar från oss

Åter igen ett gäng bilder.
(klicka på bilden för ett större format)