Vi njuter…

och lever himla skönt i värmen. Det känns ofattbart när man läser och får rapporter hemifrån att det är -13 just nu… Just då känns det ännu mera rätt att göra denna resa, 9 veckor i värmen tillsammans. Det lär aldrig hända mer, i alla fall inte under en sån lång period. Imorgon väntar ett nytt äventyr för oss, vi ska åka till ön Koh Samet och bo där i 2 nätter. Det ska bli kul att få uppleva en annan miljö och njuta av fina stränder och badstränder. Tyvärr är de badstränder som ligger närmast oss inget speciellt att ha, utan vi åker helst till ”militärstranden” Kai Saew beach, där vi faktiskt var idag igen. En underbar strand med mjuk fin sand och vattnet är sådär härligt kristall klart. Man vill liksom inte åka hem igen när hotellets buss kommer för att hämta oss…

Jocke har varit ute på två golfrundor (på golfbanan närmast oss) med några av våra grannar här på resorten. Vår resort inriktar sig väldigt mycket åt golfare och har speciella paket där man kan välja att spela tre eller sex rundor på en vecka. I fredags spelade de en tävling som gick sådär, men han tyckte att det var himla kul. Ett måste på alla golfbanor här är att man måste ha en caddie, vilket gör att man nästan känner sig som ett proffs. Idag gick det bättre än sist, även om det var riktigt varmt och soligt,

I lördags låg vi vid poolen på förmiddagen och slappade, då vädret var lite molnigt emellanåt. Vi ser att det är ganska mörkt långt borta, men tänker att det ovädret går förbi oss och kommer inte hit. Men så fel vi hade… Strax efter tolv, blir det väldigt mörkt och vi misstänker att det snart börjar att regna. Eftersom det ändå börjar närma sig lunch tid  tar vi oss upp till lägenheten för att laga lite lunch. Vi hinner knappt upp, förrän det börjar regna och såsom det regnade. Det syns kanske inte så bra på bilderna, men det var ett riktigt sky fall. På eftermiddagen hade vi beställt en taxi här från resorten som skulle ta oss in till Pattaya för lite shopping och sightseeing. Väl inne i Pattaya är det väldigt mycket folk och trottoarerna så smala att man knappt från plats med en barnvagn. Vi blir avlämnade vid Mike´s Shopping Mall där vi startar med att titta och köpa lite kläder. Efter ett tag känner vi hungern i magen och eftersom Casper sett ett gyllende M på vägen dit så är det dit vi styr kosan för middag. Inne på Mc Donalds kör det acn för fullt och vi börjar snabbt att frysa. Så det blir en snabb måltid och sedan vidare till nästa köpcentrum. Vi hade kollat upp och sett att det låg tre större shoppingcentrum ganska nära varandra… Vi gick runt och tittade lite, men ingen av oss hittade någon speciellt. Pattaya är ju väldigt intensivt och mycket folk, så vi kändes oss nöjda när hotellets bil kom och hämtade oss igen vid 21.

Igår behövde vi fylla upp kylskåpet med lite frukost mat så jag och pappa tog en promenad till den närmaste större affären som ligger ca 2 km bort. Då Thailand inte har några gångbanor eller trottoarer fick det blir en promenad på motorvägen. På väg dit är byns marknad öppen och vi kikar in där för att se om vi hittar någon roligt. Där fanns verkligen allt och ingenting… Vi shoppade ingenting, men det var kul att få se allt som såldes.

Idag har jag, pappa och killarna haft en underbar dag på stranden Sai Kaew Beach (militärstranden), där vi har njutit av sol, bad, god mat och fotbollsspel medan Jocke har haft en härlig dag på golfbanan.

Imorgon styr vi alltså kosan till ön Koh Samet, som ligger ca 1 timmes bilfärd härifrån och sedan båtfärd i ca 30 min. Vi har bokat rum på Vongdeuan Resort, som ligger på en av öns alla lugnare stränder. Med två små barn behöver man inte ha så mycket folk omkring sig, vilket vi konstaterade efter besöket inne i Pattaya.

Så förmodligen kommer vi vara lite ”offline” under dessa dagar och hör av oss när vi är tillbaka på torsdag eller fredag igen. Imorgon har vi redan varit här i tre veckor, det är konstigt vad snabbt tiden går. Nästa tisdag tar vi flyger ner till Phuket och Kamal Beach där vi ska tillbringa återstående tid av vår resa.

Lägger med några bilder från vår vardag, sköt om er så länge!
(klicka på bilderna för större format)