Då finns vi här, istället…

Igår kväll tillbringade jag ca 1 timme framför datorn för att uppdatera vår resedagbok. När jag skrivit klart texten och trycker på publicera, uppstår något fel och all text försvinner. Sedan dess har www.resedagboken.se inte alls fungerat och jag vågar inte försöka att skriva igen. Därför har min snälla man, gett mig ett eget logg-in på hans hemsida där jag framöver kommer att skriva och berätta om vår resa…

Sedan jag skrev sist om vår resa har vi varit iväg på några utflykter och sett oss omkring. I onsdag gjorde vi en utflykt (med hotellets hjälp) till en strand som heter Sai Kaew Beach och som ligger i ett område (nationalpark) som bevakas och används av militären. För att komma till stranden var man tvungen att betala inträde, vilket chauffören fr hotellet gjorde. För oss som utlänningar kostade det 80 bath att komma in, medan thailändare endast behövde betala 30 bath. Detta mumlades det lite om i bussen vi färdades med. Stranden var en jättefin strand, med klart och fint vatten och underbar mjuk sand. Tyvärr var halva stranden avspärrad pga filminspelning när vi var där. Det fanns en hel del militärer som vaktade avspärrningarna och så fort någon simmade i närheten, blåste de i sina visselpipor och fläktade på armarna att ”simma tillbaka…”. Dagen gick mycket fort, vi fyra åt en god lunch för 600 bath (150 kr) och fick se strandens vilda apor bli matade av ryssar med bananer. Klockan 15 hämtades vi igen, men vi kunde gärna stannat längre. Därför får nog Sai Kaew Beach ett ytterligare besök av oss innan vi flyttar på oss.

I förrgår gjorde vi en egen utflykt till Pattaya och den stranden som ligger närmast oss, Jomtien Beach. Vi hade inte läst så jättemycket om stranden innan, förutom att den skulle vara 6 km lång och lugnare än stranden i centrala Pattaya. Vi hittade ganska snabbt en bra plats på stranden som vi tyckte var bra och betalade för 4 solstolar och ett parasoll. Vädret var soligt och varmt så vi behövde ganska fort ett svalkande bad. I havet får vi en otroligt överraskningen, vattnet är väldigt smutsigt och det flyter väldigt mycket skärp, såsom platspåsar, chipspåsar, platsflaskor m.m. Jag plockade tom upp två plankor som kom flytande. Efter en god lunch hos ”Vickans” och lite mer sol på stranden, var vi nöjda när hotellets bil hämtades oss klockan 16.

Idag var inte vädret så bra till en början och vi fick faktiskt både regn och åska på förmiddagen. Jag, pappa och Casper bestämde oss därför för att åka till Underwater World Pattaya och titta på alla fiskar, hajar, sköldpappor, maneter m.m. som man fick se. Det var riktigt kul att se alla djur, fast Casper tyckte att det var lite läskigt eftersom man gick i en mörk gång som till stor del var helt mörk förutom ljuset från akvarierna. Efter besöket gick vi till Tesco för att handla mat och fylla upp kylskåpet. Vi åt lunch på KTF innan och Casper tyckte att chicken nuggets var ju riktigt gott (hade han aldrig testat hemma..). När vi kom hem igen var vädret bättre och vi badade en stund i poolen på eftermiddagen. Middagen avnjöts (som vanligt) i hotellets restaurang och efter det samlas vi och många andra i hotellets pub för att se slutet på femmilen i skid-VM. Till alla storas glädje fick vi äntligen ett guld – efter alla dessa silver! Härligt kämpat, Johan Olsson!

Framför kommer vi att åka till Koh Samet några dagar, göra en dagsutflykt till ön Koh Larn som ligger utanför Pattaya, förmodligen titta på en delfinshow och även återvända till Sai Kaew Beach som blivit vår klara favoritstrand.

Jag lägger även upp några nya bilder från oss, så kan ni se hur och vad vi gör här nere på dagarna!

Sköt om er så länge!

Tagged . Bookmark the permalink.

4 Responses to Då finns vi här, istället…

1. Hönö says:

Nu vet man vad man skall köpa till Hampus när han fyller år! Rosa kläder. Han passar bra i den rosa barnstolen!

2. Lise-Lotte Cerbäck says:

Hej!
    Jag håller med Hönöborna att Hampus är väldigt fin i rosa.Skall inte Maria ut och golfa nunär ni har barnvakt med er?Här hemma har det snöat lite idag och det känns fel för nu vill vi har vår.
    Kunde verkligen känna igen min dotter när hon tar sin tunge son på magen och promenerar i väg.
    Lägg upp fler bilder på er!!!!!!!!
    Kram mor,mormor och svärmor

3. Ann-Christin Niklasson says:

hej på Er i värmen
    Vad det ser härligt ut där ni bor och vilka fina bilder ni har lagt in. Så lille hampus har börjat att resa sig och krypa iväg. Lägenheten ser ju också toppen ut. idag är det én riktig vårdag med solen men väldigt kallt i vinden.

4. Lise-Lotte Cerbäck says:

Hej på er!
    Kan väl bara säga att avundsjukan sjuder i en.Fantastiska bilder ni har lagt upp.
    Vaknade upp till -11 grader och det var kallt.Som tur var har det inte blåst idag och solen har visat sig så det blev en bra dag.
    Det stämmer att en sådan resa gör man bara en gång i livet så njut nu tillsammans.Vilken dum uppmaning.Det står ju på varje inlägg från er.
    Min bil som är på lagning kommer att kosta drygt 5000kr så det blir väl sista gången den lagas.Tur att jag får låna din,Maria.Tack, tusen gånger om.
    Det skall bli kul att läsa om era upplevelser på nästa ställe.
    Peter kommer förbi och visar upp sin nya bil så det blir väl att vara avundsjuk igen.
    En sista uppmaning : Tag taxi överallt och gå inte med barnen på de hemska vägarna.